FAQ
Gyakran ismételt kérdések az ESG és fenntarthatósági menedzsmentről
Mi az ESG-pontszám?
Az ESG Score egy vállalat teljesítményének értékelése. Ez a három területre vonatkozik: a környezetvédelemre, a társadalmira és az irányításra. Az ESG Score fontos információforrás a befektetők és a vállalat egyéb érdekelt felei számára. Ezért szorosan kapcsolódik a fenntartható finanszírozáshoz. A legtöbb ESG-értékelés 0-100 közötti tartományt ad meg – minél magasabb az ESG-pontszám, annál jobb az ESG-értékelés eredménye.
Mit jelent az ESG-jelentés és az ESG-alapok?
Az ESG jelentés a vállalat környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) hatásainak közzététele. Az ESG-alapok olyan részvény- vagy kötvényportfóliók, amelyek figyelembe veszik a környezeti, társadalmi és irányítási tényezőket.
Mikor van szükség lényegességi elemzésre? Hogyan használható az elemzés a fenntarthatósági stratégia folyamatának gazdagítására?
A lényegességi elemzés előfeltétele az elismert jelentéstételi szabványok (CSRD, GRI stb.) szerinti ESG jelentésnek. Ezenfelül megbízható eszköz a fenntarthatósági témák analitikus módon történő rangsorolásához, amely szervezeten belül és kívül is igazolható. Más elemzésekkel kombinálva a lényegességi elemzés alapul szolgálhat a fenntarthatósági stratégia kidolgozásához. Ezért a lényegességi elemzés figyelembe veszi, hogy a fenntarthatósági témák közül a fenntarthatósági hatás (a szervezet társadalomra és környezetre gyakorolt hatása), az üzleti hatás (a szervezet fenntarthatósággal kapcsolatos kockázatai és lehetőségei), valamint a belső és külső érdekeltek szemszögéből származó inputok szempontjából melyek a legfontosabbak.
Milyen időközönként kell elvégezni a lényegességi elemzést?
A lényegesség értékelése nem tekinthető egyszeri feladatnak. Rendszeres elvégzésével lehetővé válik az összehasonlítás és a változó tendenciák felismerése. A lényegességi értékelést ezért folyamatos folyamatnak kell tekinteni, folyamatos frissítésekkel és felülvizsgálatokkal.
Melyik az öt legfontosabb globális kockázat és lehetőség a vállalatok számára?
A 2022. évi globális kockázati jelentés alapján a 10 éves időszakra vonatkozó legsúlyosabb kockázatok globális szinten a környezeti kihívásokhoz (a klímaváltozással kapcsolatos intézkedések kudarca, szélsőséges időjárás és a biodiverzitás csökkenése), valamint a társadalmi kihívásokhoz (a társadalmi kohézió eróziója, megélhetési válságok) kapcsolódnak. A gazdasági kockázatok, például az adósságválság, csak a kilencedik helyen szerepelnek.
Hol kell elhelyezni a fenntarthatósági menedzsmentet a vállalaton belül?
Erre a kérdésre nem lehet általános választ adni, mivel számos tényező, például a vállalat mérete, üzleti modellje, szervezete és vállalati kultúrája játszik szerepet. Mindenesetre fontos, hogy a fenntarthatósági menedzsmentet a vállalat egészét érintő, átfogó kérdésnek tekintsük, amelyhez közvetlen kapcsolatra van szükség a döntéshozókkal és a felső vezetéssel. Szívesen segítünk tanácsadással az ilyen döntések meghozatalában és a hatékony fenntarthatósági menedzsment kialakításában a vállalaton belül.
Mi van akkor, ha még nem gyűjtöttem fenntarthatósági adatokat?
A hatékony fenntarthatósági menedzsmenthez mennyiségi adatok gyűjtésére van szükség, hogy megalapozott döntési alapunk legyen, és hogy mérni tudjuk az előrehaladást. Ha még nem létezik fenntarthatósági adatok gyűjtésére szolgáló rendszer, szívesen segítünk ennek létrehozásában és a megfelelő szoftveres megoldás megtalálásában.
Milyen gyakori kérdések merülnek fel a fenntarthatósággal és az ESG-vel kapcsolatban a vállalatoknál?
Számos általános kérdései lehet a vállalatoknak a fenntarthatósággal és az ESG-vel kapcsolatban. Segítünk, hogy üzleti működése során pozitívan nyomot hagyjon a helyi közösségeknél és az értéklánc mentén, illetve a természeti környezettel összhangban cselekedjen azáltal, hogy olyan kérdésekre adunk választ, mint például:
- Érték: Hogyan és kinek teremtünk értéket?
- Hatás: Milyen hatást gyakorlunk üzleti tevékenységünkkel a társadalomra és a bolygóra? Milyen lehetőségekkel és kockázatokkal kell szembenéznünk?
- Hozzájárulás: Hogyan járul hozzá vállalkozásunk a helyi és globális piacok fenntartható átalakításához?
- Stratégia: Hogyan kell átalakítani üzleti stratégiánkat, hogy az megfeleljen a jelenlegi és jövőbeli igényeknek, és hogy bizonyítsa hozzájárulásunkat a fenntartható jövőhöz?
- Elemzés: Mennyire jó a versenytársaink és az élenjáró vállalatok fenntarthatósági teljesítménye? Hogyan tudjuk pozícionálni magunkat?