„…a befektetési menedzserek 79 százaléka úgy vélte, hogy az ESG-tényezőket be kell építeni a befektetési folyamatba.” – Chartered Financial Analyst (CFA) Institute felmérése, 2021.
Az üzleti életben könnyű összezavarodni a rövidítésekkel, de az ESG rövidítés egyre elterjedtebbé válik. Alig van olyan konferencia, ahol ne kerülne szóba, de a meghatározása nem mindig egyértelmű. A denxpert munkatársai összefoglalták az ESG legfontosabb szempontjait és definícióit, amelyeket ismernie kell!
Röviden, ez egy olyan filozófia, amely a jövőben kritikus tényező lehet a vállalatok működésében, egy olyan vállalati stratégia, amelyet a pénzügyi piacok szorosan figyelnek, és egy olyan jelentéstételi rendszer, amelyet az uniós alapok elosztásánál alkalmaznak majd. Tehát a vállalatának jövőbeli sikere is múlhat rajta. A környezetvédelmi, társadalmi és irányítási (ESG) kezdeményezések az elmúlt évek során valóban szinte minden nagy szervezet számára stratégiai szükségletté váltak. A befektetők, a szabályozó hatóságok, a munkavállalók és más érdekelt felek részéről érkező fokozott figyelem és nyomás az ESG-t kritikus témává tette az igazgatótanácsi szinten. A szervezeti működésben is alapvető fontosságúvá vált elterjedése.
Mielőtt meghatározzuk az ESG fogalmát, meg kell értenünk a fenntarthatóságot, mivel sok üzleti vezető és környezetvédelmi szakértő felváltva használja a fogalmakat. Bizonyos értelemben érthető, mivel mindkettőnek ugyanaz a célja: a vállalat üzleti gyakorlatának fejlesztése a nyereség növelése, illetve a befektetők, az ügyfelek és a szabályozó hatóságok pozitív, jóhiszemű befolyásolása érdekében.
A fenntarthatóság egy gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a vállalat minden olyan erőfeszítését, amely a környező világra gyakorolt hatásának csökkentésére irányul. A fenntartható vállalkozás olyan szervezet, amely minimális negatív hatással vagy potenciálisan pozitív hatással van a globális vagy helyi környezetre, közösségre, társadalomra vagy gazdaságra. A fenntarthatóság jelenthet például jó munkahelyek teremtését vagy a nemek közötti egyenlőség előmozdítását is – a környezet védelme mellett.
A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontok a cégek társadalmi és környezeti tényezőkre vonatkozó kollektív lelkiismeretét értékelik. Ez jellemzően a vállalat immateriális javairól gyűjtött adatokból összeállított pontszám (ESG-pontszám). Az ESG-jelentések konkrétabbak és adatvezéreltek. Céljuk a vállalatok napi működésében rejlő nem pénzügyi kockázatok és lehetőségek nyomon követése. Más szóval az ESG lehetővé teszi a befektetők és más pénzügyi piaci szereplők számára, hogy a nem pénzügyi adatok alapján értékeljék a vállalat tevékenységét.
Az ESG három dimenzióra összpontosít (környezeti, társadalmi és irányítási dimenzió), nem pedig csak a környezetvédelemre vagy a felelősségteljes gazdálkodásra. Ez a vállalat általános küldetésének és stratégiájának szerves részét képezi, és a vállalat minden részlegén végigvonul. A CSR-rel ellentétben az ESG már nem egy kiugró vagy elszigetelt részleg, amelynek relevanciája ingadozhat – ehelyett számos operatív döntést befolyásol.