Környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) magyarázat

Reading Time: 2 minutes

„…a befektetési menedzserek 79 százaléka úgy vélte, hogy az ESG-tényezőket be kell építeni a befektetési folyamatba.” – Chartered Financial Analyst (CFA) Institute felmérése, 2021.

Az üzleti életben könnyű összezavarodni a rövidítésekkel, de az ESG rövidítés egyre elterjedtebbé válik. Alig van olyan konferencia, ahol ne kerülne szóba, de a meghatározása nem mindig egyértelmű. A denxpert munkatársai összefoglalták az ESG legfontosabb szempontjait és definícióit, amelyeket ismernie kell!

Röviden, ez egy olyan filozófia, amely a jövőben kritikus tényező lehet a vállalatok működésében, egy olyan vállalati stratégia, amelyet a pénzügyi piacok szorosan figyelnek, és egy olyan jelentéstételi rendszer, amelyet az uniós alapok elosztásánál alkalmaznak majd. Tehát a vállalatának jövőbeli sikere is múlhat rajta. A környezetvédelmi, társadalmi és irányítási (ESG) kezdeményezések az elmúlt évek során valóban szinte minden nagy szervezet számára stratégiai szükségletté váltak. A befektetők, a szabályozó hatóságok, a munkavállalók és más érdekelt felek részéről érkező fokozott figyelem és nyomás az ESG-t kritikus témává tette az igazgatótanácsi szinten. A szervezeti működésben is alapvető fontosságúvá vált elterjedése.

Mielőtt meghatározzuk az ESG fogalmát, meg kell értenünk a fenntarthatóságot, mivel sok üzleti vezető és környezetvédelmi szakértő felváltva használja a fogalmakat. Bizonyos értelemben érthető, mivel mindkettőnek ugyanaz a célja: a vállalat üzleti gyakorlatának fejlesztése a nyereség növelése, illetve a befektetők, az ügyfelek és a szabályozó hatóságok pozitív, jóhiszemű befolyásolása érdekében.

A fenntarthatóság egy gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a vállalat minden olyan erőfeszítését, amely a környező világra gyakorolt hatásának csökkentésére irányul. A fenntartható vállalkozás olyan szervezet, amely minimális negatív hatással vagy potenciálisan pozitív hatással van a globális vagy helyi környezetre, közösségre, társadalomra vagy gazdaságra. A fenntarthatóság jelenthet például jó munkahelyek teremtését vagy a nemek közötti egyenlőség előmozdítását is – a környezet védelme mellett.

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontok a cégek társadalmi és környezeti tényezőkre vonatkozó kollektív lelkiismeretét értékelik. Ez jellemzően a vállalat immateriális javairól gyűjtött adatokból összeállított pontszám (ESG-pontszám). Az ESG-jelentések konkrétabbak és adatvezéreltek. Céljuk a vállalatok napi működésében rejlő nem pénzügyi kockázatok és lehetőségek nyomon követése. Más szóval az ESG lehetővé teszi a befektetők és más pénzügyi piaci szereplők számára, hogy a nem pénzügyi adatok alapján értékeljék a vállalat tevékenységét.

Az ESG három dimenzióra összpontosít (környezeti, társadalmi és irányítási dimenzió), nem pedig csak a környezetvédelemre vagy a felelősségteljes gazdálkodásra. Ez a vállalat általános küldetésének és stratégiájának szerves részét képezi, és a vállalat minden részlegén végigvonul. A CSR-rel ellentétben az ESG már nem egy kiugró vagy elszigetelt részleg, amelynek relevanciája ingadozhat – ehelyett számos operatív döntést befolyásol.

További kérdés?

Kapcsolatfelvétel

Töltse ki az alábbi űrlapot, és csapatunk örömmel segít kérdései, észrevételei kapcsán.

Kapcsolatfelvétel

Töltse ki az alábbi űrlapot, és csapatunk örömmel segít kérdései, észrevételei kapcsán.

Köszönjük üzenetét! Hamarosan válaszolunk Önnek.