FAQ
Gyakran feltett kérdések a fenntartható mobilitásról és közlekedésről
Mi a mobilitás-menedzsment?
A vállalati mobilitásmenedzsment a szervezet alkalmazottai, vállalkozói és egyéb érintettek szállítási igényeinek koordinálására és optimalizálására irányuló szisztematikus megközelítés. A fenntarthatósági célok ugyanolyan fontos szerepet játszanak, mint az adott mobilitási igények. A biztonságos, hatékony és fenntartható közlekedési és mobilitási lehetőségeknek egyidejűleg csökkenteniük kell a lehetséges negatív hatásokat. Ezért a légszennyezés és a szén-dioxid-kibocsátás megelőzése gyakori célja a vállalati mobilitásmenedzsmentnek.
Miért fontosak a közlekedési kibocsátások?
A közlekedési kibocsátások döntő szerepet játszanak a klímaváltozás elleni küzdelemben. Mivel a globális közlekedési kereslet 2050-re várhatóan dupla vagy háromszorosra nő, kulcsfontosságú a közlekedés, különösen a közúti közlekedés gyors és jelentős dekarbonizációjának megvalósítása, amely a kibocsátások jelentős részéért felel.
Hogyan néz ki a közlekedés szabályozási környezete?
A közlekedés dekarbonizációja igen magasan szerepel a szabályozási palettán.Számos kormány a belső égésű motorral hajtott járművek fokozatos kivonását tűzte ki célul, szén-dioxid-árakat vagy -adókat vezetett be, alternatív üzemanyagokat és infrastruktúrát támogatott, és (különösen a városokban) hozzáférési korlátozásokat vezetett be. Különösen az EU Zöld Megállapodás Fit-for-55 csomagja igyekszik beárazni a közlekedési kibocsátásokat, és ösztönözni az alternatív üzemanyagokat, a hatékonyságot és az infrastrukturális beruházásokat. Így a szabályozási környezet ismerete, a flotta dekarbonizációhoz vezető törekvések, az alkalmazottak fenntartható utazási magatartásának támogatása és az innovatív fenntartható logisztikai megoldásokon való együttműködés csökkentik a költségeket és biztosítják a vállalata működési engedélyét.
Milyen szerepet játszanak az elektromos járművek a jövőben?
A villamos energia a jövő domináns üzemanyagaként jelentős szerepet fog játszani a közlekedés nettó zéró kibocsátásának elérésében. Az akkumulátoros-elektromos autók iránti kereslet fennmarad köszönhetően a hatékonyságuknak és alacsonyabb életciklus-alapú üvegházhatásúgáz-kibocsátásuknak. A megnövekedett hatótávolságuk és töltési kapacitásuk, valamint számos piacon tapasztalható TCO-paritás miatt is előnyben részesítik. A zöldáram és az intelligens flottamenedzsment azonban elengedhetetlen a teljes fenntarthatósági potenciál kiaknázásához és a visszapattanó hatások elkerüléséhez. Az akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos tehergépkocsik piaci részesedése is várhatóan rohamosan nőni fog a következő években.
Mindazonáltal a jövő fenntartható, méltányos, hozzáférhető és igazságos közlekedési rendszere nem csak azt jelenti, hogy minden járművet átállítunk a benzinről vagy a dízelről az alternatív üzemanyagokra. A tömegközlekedés, a megosztott mobilitás, az aktív utazás, a virtuális mobilitás és más fenntartható közlekedési módok egyre fontosabb szerepet fognak játszani a mobilitási mixben.
Hogyan lehet támogatni a munkavállalókat a fenntarthatóbb közlekedési módok használatában?
Az infrastruktúra, a kommunikációs és tudatosságnövelő intézkedések, valamint egyéb ösztönzők széleskörű kombinációját tartalmazó vállalati mobilitási koncepció támogathatja a fenntarthatóbb közlekedési módokra való áttérést a munkavállalók ingázása és üzleti utazása során. Ez nemcsak a közlekedési kibocsátást csökkenti, hanem pénzügyi előnyökkel is jár (az emelkedő üzemanyagárak mellett), valamint pozitív hatással van a munkavállalók egészségére és jóllétére. Például támogatott közlekedési bérletek vagy (elektromos) kerékpárok, jobb autómegosztási, fuvarmegosztási vagy telekocsi-megosztási megoldások, jobb kerékpáros infrastruktúra (biztonságos kerékpártárolók, kerékpárjavító állomások), zöldebb utazási politikák (autópolitika, parkolóhely-gazdálkodás, utazási politika) vagy a történetmesélés és a játékalapú megközelítés csak néhány a sok lehetséges intézkedés közül.
Milyen üzleti érvek szólnak a fenntartható közlekedés mellett?
A fenntartható mobilitásmenedzsment rövid és hosszú távon több szempontból is kifizetődő. Például az azonnali üzemanyag-megtakarítás a fenntartható flotta alacsonyabb teljes tulajdonlási költségéhez vezet és gazdasági előnyökkel jár a szén-dioxid-adónak való kitettség csökkenése vagy a kevesebb parkolóhely. Ezen túlmenően a munkavállalók számára is anyagi előnyökkel járhat, ami elősegíti a munkavállalók elégedettségét és megtartását.
Hogyan számítják ki a közlekedési kibocsátásokat?
A közlekedési kibocsátásokat az üvegházhatású gázokról szóló jegyzőkönyv és/vagy a vonatkozó nemzeti vagy ágazatspecifikus szabványok szerint kell kiszámítani. Általában a kibocsátásokat az üzemanyag (gázolaj, gáz, villamos energia…) vagy a tevékenységre vonatkozó adatok (utas- vagy tonnakilométer) alapján számítják ki, az üzemanyagtípus vagy a közlekedési mód szerinti megfelelő kibocsátási tényezőkkel. Az adatok elérhetősége, konzisztenciája és minősége komoly kihívást jelent, például az üzleti utak vagy az ügyfelek utazási adatai vagy a logisztikai alvállalkozótól származó szállítási adatok.
Mire való a munkavállalói mobilitási felmérés?
A munkavállalói mobilitási felmérés a fenntartható mobilitás-menedzsment projektek központi eszköze a közlekedési aktivitás mérésére és a napi ingázásból származó közlekedési kibocsátások kiszámítására. A munkavállalók aktív bevonása és a hatékony mobilitási intézkedések kidolgozása érdekében azt javasoljuk, hogy a felmérést arra is használják, hogy jobban megértsék a kollégák utazási magatartását (motívumok, utazások minősége/infrastruktúra). A felmérésből megértik a fenntartható közlekedési módokra való áttérés szükséges lépéseket, és számos hasznos ötlet és visszajelzés is érkezik a kollégák részéről. A felmérésekre adott válaszok magas, általában 60-80 százalékos kitöltési arány bizonyítja, hogy a mobilitás sok munkavállaló számára rendkívül fontos.