Reading Time: 2 minutes
Március 19-én az Európai Parlament jogi bizottsága (EP JURI) megszavazta a vállalati fenntarthatósági átvilágításra vonatkozó ún. CSDDD irányelv-tervezetet, a március 15-i tanácsi elfogadás után, amelyet ezt követően teljes körű plenáris szavazásra bocsátanak a Parlament áprilisi ülése során, remélhetőleg lezárva így egy hosszú és megosztó jogalkotási folyamatot.
Korábbi írásunkban összefoglaltuk az uniós vállalatok, leányvállalatainak és értékláncainak átvilágítását szorgalmazó irányelv-tervezet legfontosabb tudnivalóit. Alábbi cikkünk az elmúlt időszak során átvezetett módosításokat taglalja.
Kötelezetti kör és alkalmazási feltételek:
- 150-ről 450 millió euró nettó árbevételre, 500-ról 1000 fő-re nőtt a munkavállalók száma, ami a tervezet hatálya alá eső vállalatok alsó küszöbét illeti az EU-s és nem EU-s (nagy)vállalatok számára;
- nem EU-s vállalatok esetén az EU-ban kell megtermelni a nettó 450 millió eurót;
- kikerült a nagy kockázatú szektorokban működő, de a fenti küszöböket el nem érő vállalatokra vonatkozó kötelezettség;
- azonban egy felülvizsgálati klauzula utal a későbbi esetleges be(vissza)vezetésére, szükség esetén;
- a downstream értékláncban csak a közvetlen üzleti (elosztási, szállítási és tárolási tevékenységekben részt vevő) partnerekre vonatkozik az átvilágítási kötelezettség;
- 3 év átültetési határidő az 5000 fő munkavállalót foglalkoztató, 1500 millió euró éves árbevétellel rendelkező vállalatok számára;
- 4 év átültetési határidő az 3000 fő munkavállalót foglalkoztató, 900 millió euró éves árbevétellel rendelkező vállalatok számára;
- 5 év átültetési határidő az 1000 fő munkavállalót foglalkoztató, 450 millió euró éves árbevétellel rendelkező vállalatok számára;
- törlésre kerül az előzetes megállapodást kísérő azon politikai nyilatkozat, mely szerint a közeljövőben a pénzügyi piac szereplői számára is megfelelő szabályozást kell kialakítani, és nem lesz a mostani megállapodás része.
Intézkedések az irányelv megkerülésének megakadályozása érdekében:
- anyavállalatok esetében az éves konszolidált jelentésben megjelenő nettó árbevételi küszöböt kell figyelembe venni;
- az anyavállalat bizonyos feltételek esetén mentesíthető a due diligence kötelezettségek alól (ha a fő feladata részvények tartása működő leányvállalatokban és nem végez menedzsment, működési vagy pénzügyi tevékenységet a leányvállalatoknál);
- a klímaváltozás elleni küzdelemre vonatkozó 15. cikkben összhangba kerültek a klímaátállási tervre vonatkozó feltételek a CSRD kötelezettségekkel, hogy ne kelljen duplikálni a jelentéstételt;
- a mellékletben megjelölt emberi jogi és környezeti hatások listája is bővítésre került;
- a megállapodás azt is rögzíti, hogy az értékláncban feltárt káros hatások vagy jogsértések esetén az üzleti kapcsolat megszüntetése csak végső megoldásként szükséges, amennyiben a válaszintézkedések nem érik el céljukat;
- a 25. cikk (Directors duty of care, a vállalati vezetők személyes felelőssége a fenntarthatósági szempontok érvényesítéséért) a tanácsi mandátumban törlésre került.