A Cup Revolution újrahasználható poharakat, ételdobozokat és forróitalos poharakat forgalmaz, amelyeket az egyszer használatos termékek alternatívájának tekint. A termékek életútja több részből áll: a gyártás után a partnerekhez szállítják, majd az egyes poharakat használat után begyűjtik és elviszik a központi mosóüzemükbe, innen pedig a poharak visszakerülnek a partnerekhez. A begyűjtés, mosás, kiszállítás addig ismétlődik, amíg végül a termékek elérik az életciklusuk végét, mikor ezeket ledarálják és újrahasznosítják.
Az életciklus-elemzés célja az volt, hogy meghatározható legyen: a Cup Revolution által forgalmazott termékek hány begyűjtés-mosás-kiszállítás köre után jelentenek kisebb környezeti hatást, mint ugyanennyi legyártott egyszer használatos alternatíva. A legnagyobb kihívást ennek a komplex folyamatnak a lemodellezése jelentette, amelyből a denkstatt Hungary is sokat tanult.
Megoldásunk
A Cup Revolutionnal együttműködve meglátogattuk az egyes termékek gyártásának helyszíneit, ahol kollégáink megismerték a gyártási folyamatot. Ez segített abban, hogy pontosabb képet kapjunk a gyártási folyamat egészéről, a termékek alapanyagairól, és a gyártás során felhasznált energiahordozókról. A gyártás után hasonló módon megismertük a mosási folyamatot, valamint egyéb adatokat is kaptunk, pl. a begyűjtés-kiszállítás folyamatáról.
Miután minden szükséges adatot összegyűjtöttünk, felépítettünk egy modellt a termékek egyes életciklus-szakaszában jelentett környezeti hatások meghatározására. A legfontosabb a használati szakasz volt, ami a begyűjtés-mosás-kiszállítás egységet tartalmazza. Lényegében a használati szakasz az, ami kisebb kell, hogy legyen, mint az egyszer használatos termékek teljes életciklusa, mivel hosszú távon így lehet környezetkímélőbb a Cup Revolution termékek használata.
Miután meghatároztuk az egyes életciklus-szakaszok jelentette emissziókat, szakirodalmi kutatás alapján mindhárom termékcsoport (pohár, ételdoboz, forróitalos pohár) esetében találtunk életciklus-elemzést több egyszer használatos alternatívára. Az alternatív termékek skálája kifejezetten széles volt: papír, műanyag, és PLA termékek is bekerültek a vizsgálatunkba. Ezután felépítettünk egy modellt, ami segített meghatározni, hogy hány használat után érjük el az egyes termékekkel az úgynevezett „breakeven point”-ot, ami után a Cup Revolution termékek környezeti hatása már kisebb, mint az egyszerhasználatos alternatíváké.
Ügyfélelőny
A Cup Revolution számára fontos, hogy láthatják a termékük környezeti hatásának pontos mértékét. Ez nem csak abban segít, hogy egyértelmű adatokkal alátámasztott képet kapnak működésükről a piacon hasonló üzleti modellel rendelkező cégek működéséhez képest. Az elemzés részletes mivoltából kifolyólag arra is rálátnak, hogy melyek azok az életciklus-szakaszok, ahol további fejlesztésekkel csökkenthetőek a környezeti kibocsátások.