A zöldre mosás elkerülése – Zöld állítások ellenőrzése

A zöldre mosás többnyire a fogyasztók megtévesztésén vagy átverésén alapuló versenyelőny megszerzésével függ össze. A zöld állítások meggondolatlan és helytelen használata azonban szintén következményekkel jár.

A zöldre mosás észrevétlenül is megtörténhet

Gondoskodunk arról, hogy az üzleti stratégiában és kommunikációs aktivitásaiban ne jelenjen meg a zöldre mosás és segítünk megelőzni a jogi és reputációs károkat.

Meghatározás: Mi az a zöldre mosás?

A zöldre mosás során a vállalatok olyan információkat közölnek, amelyek nem felelnek meg a valóságnak, vagy amelyeket összezavaró vagy félrevezető módon adnak meg, hogy téves benyomást keltsenek egy termék vagy vállalkozás környezetkímélő voltáról. Sok esetben a zöldre mosás során a vállalat pozitív imázsának megteremtése elsőbbséget élvez a fogyasztóvédelemmel szemben, ilyenkor tapasztalható az etikátlan magatartás vagy a társadalmi felelősségvállalás hiánya.

 

Néhány vállalat azonban valójában őszinte kommunikációra és felelősségvállalásra törekszik, nem tudva, hogy zöldre mosást gyakorol miközben az ESG-intézkedéseket valóban végrehajtja. Ez a példa bemutatja, hogy mi a zöldre mosás és a zöld marketing közötti különbség: A zöld marketing a kiemelkedő környezetvédelmi teljesítmény és a fenntartható üzleti folyamatok iránti elkötelezettség kihangsúlyozása és kommunikálása, míg a zöldre mosás a fogyasztóknak szóló megtévesztő vagy nem bizonyított információk és állítások alkalmazása.

 

A kettős lényegességi elemzés eredményei képessé teszik vállalatát arra, hogy fejlessze fenntarthatósági törekvéseit, miközben összehangolja azt a meglévő kockázatok kezelésével. 

Hogyan lehet felismerni a zöldre mosást

A termékeket, szolgáltatásokat vagy vállalatokat gyakran „környezetbarátnak” vagy „zöldnek” nyilvánítják – érvényes környezetvédelmi címkék vagy bizonyítékok nélkül. Ezek az állítások félrevezetőek, nem egyértelműek vagy egyszerűen hamisak lehetnek.

Gyakori példa, hogy egy vállalatot „klímasemlegesnek” nyilvánítanak, és a CO2-kibocsátási tanúsítványok vásárlását helyezik előtérbe a kibocsátás komoly csökkentésével szemben. Más esetekben a termékeket „kibocsátásmentesnek” vagy „X%-kal csökkentettnek” hirdetik, miközben nem vették figyelembe a termelési lánc minden lépését, vagy egyáltalán nincs tudományos számítás, amely ezt megalapozná. Ahhoz, hogy ilyen zöld állításokat lehessen tenni, a teljes értéklánc átfogó elemzésére és a fogalmak pontos meghatározására van szükség.

Tekintse meg a témához kapcsolódó vállalati karbonlábnyom számításról, nettó zéró stratégiáról, életciklus elemzésről, és a környezetvédelmi terméknyilatkozatról szóló további anyagainkat.

A zöldre mosás kockázatai és következményei

Az EU zöld állításokról szóló irányelve (EU Green Claims Directive)

2020-ban az Európai Bizottság megállapította, hogy az EU-ban vizsgált környezetvédelmi állítások 53%-a homályos, félrevezető vagy alaptalan, és 40%-a nem volt tudományosan alátámasztva. A zöldre mosás ilyen széles körben elterjedt használata és annak szükségessége, hogy a fogyasztók számára lehetővé tegyék a megfelelő tájékozódás és környezetbarát döntések meghozatalának lehetőségét, arra késztette az EU-t, hogy két irányadó rendeletet dolgozzon ki a zöldre mosás kapcsán Módosításra kerül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv, hogy fellépjenek azon ökocímkék vagy általános környezetvédelmi állítások használata ellen, amelyek esetében az EU-ökocímkékre jellemző környezetvédelmi kiválóság kritériumai nem bizonyíthatóak (például „környezetbarát”, „újrahasznosítható”). Másodszor, a zöld állításokról szóló irányelvre irányuló kiegészítési javaslat célja a konkrétabb szabályok alkalmazása a környezeti állításokra (azok megalapozottságára, kommunikációjára és ellenőrzésére). Mindkét javaslat szigorú következményekkel jár a szabályok be nem tartása esetén.

Egyéb következmények

Nemcsak az EU tesz lépéseket, hanem a fogyasztók, az újságírók és a fogyasztói szövetségek is egyre inkább tudatában vannak a zöldre mosásnak és szkeptikusak, amikor zöldre mosó reklámokkal szembesülnek. Felismerik a gyakori zöldre mosás kifejezéseket, és megtanulják, hogyan lehet különbséget tenni az őszinte kommunikáció és az átláthatóság, illetve a zöldre mosás állításai között.

Ezt figyelembe véve, a zöldre mosás pénzügyi és reputációs károkat is okozhat:

Zöldre mosási bírságok

Perek

A fogyasztók bizalmának elvesztése

A befektetők elvesztése

Hogyan kerülhetik el a vállalatok a zöldre mosást?

A csapda: Greenhushing

Ahogy nő a fenntarthatósággal kapcsolatos társadalmi tudatosság, úgy válnak egyre súlyosabbá a negatív reakciók és fogyasztói szokások változása, ha a vállalatok nem megfelelően kommunikálják fenntarthatósági erőfeszítéseiket. A kis hibák súlyos következményekkel járhatnak, és a zöldre mosástól való félelem miatt a Greenhushing-hoz, azaz a fenntarthatósági teljesítmény elhallgatásához folyamodik a vállalat. -Ne ez legyen a vállalat válasza a társadalmi reakciókra.

 

Támogatjuk a vállalata környezeti teljesítményének megfelelő kommunikálásában, figyelembe véve a jelenlegi és a jövőbeni jogszabályikövetelményeket és ellenőrizzük a terméke vagy szolgáltatása kapcsán megfogalmazott zöld állításokat.

Szolgáltatásaink a zöldre mosás megelőzésére

Szívesen támogatjuk a folyamatok különböző szakaszaiban, és megtaláljuk a vállalatának megfelelő stratégiát!

FAQ

Gyakran ismételt kérdések a zöldre mosásról

A zöldre mosás, egy vállalat, termék vagy szolgáltatás fenntarthatósági teljesítményével kapcsolatos megtévesztő kommunikációt jelent. Ide tartoznak azok a marketingtevékenységek, amelyek a környezettudatos fogyasztókat manipulálják, például egy termék vagy szolgáltatás környezeti előnyeire vonatkozó eltúlzott vagy téves állítások. 

Zöld állításnak minősülhet minden olyan kereskedelmi kommunikációval kapcsolatos üzenet, amely azt állítja vagy sugallja, hogy egy termék vagy szolgáltatás pozitív vagy nulla hatással van a környezetre, kevésbé károsítja a környezetet, mint más termékek vagy szolgáltatások, vagy idővel javult a hatása. Az üzenetek szöveges, képi, grafikus vagy szimbolikus ábrázolás formájában is megjelenhetnek. A címkék, a márka, a vállalat, vagy termék, vagy szolgáltatás neve szintén üzenetnek minősülhet. Az állításoknak nem kell mindig konkrét termékekre vagy szolgáltatásra vonatkozniuk, hanem termék-, szolgáltatáskategóriákra, márkára vagy vállalatokra is vonatkozhatnak. 

Egy vállalat több lépést is tehet annak érdekében, hogy garantálja, hogy a zöld állítások helyesek és jogszerűek. Fontosak például a környezeti kommunikáció jóváhagyására szolgáló belső folyamatok. Az állítások belső (vagy külső) kritikai felülvizsgálata a jogszabályii követelmények alapján elengedhetetlen. Állításokat csak első kézből származó és tudományosan megalapozott adatok és külső értékelés alapján szabad megfogalmazni. A zöldre mosás elkerülése érdekében egyes vállalatok a greenhushingot választják, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem kommunikálják fenntarthatósági erőfeszítéseiket. Ez sem megoldás. 

Kerülni kell a homályos mutatókat, a nem egyértelmű kifejezéseket, a hiányzó magyarázatokat vagy a nem megfelelő összehasonlításokat. A magától értetődő tények vagy jogi minimumkövetelmények különleges eredményekként való feltüntetése szintén zöldre mosásnak minősül. A kifinomultabb állítások a környezetvédelmi intézkedéseket emelik ki, elvonva a figyelmet a vállalat egyéb, környezetkárosító üzleti tevékenységeiről.  A fogyasztók egyre inkább óvatosak az alátámasztó tények nélküli környezetvédelmi állításokkal szemben. 

A zöld állításokról szóló irányelv az Európai Bizottság által 2023. március 22-én közzétett javaslat, amelynek célja a fogyasztók védelme a zöldre mosással kapcsolatos gyakorlatokkal szemben. A vállalatoknak több kritériumnak való megfeleléssel kell majd alátámasztaniuk állításaikat. A harmadik fél általi ellenőrzés kötelező lesz. Az irányelv emellett a fogyasztókkal való kommunikációra vonatkozó követelményeket és a címkék használatára vonatkozó szabályokat is tartalmazni fog. 

A greenhushing a zöldre mosás ellentétének tekinthető. Ezt a kifejezést akkor használják, amikor a vállalatok elhallgatják a fenntarthatóságra utaló erőfeszítéseiket: a termékek vagy szolgáltatások környezetbarátnak minősülnek és hatékony intézkedéseket hajtottak végre a vállalatok, és ezt mégsem kommunikálják a fogyasztók felé. 

Kapcsolatfelvétel

Töltse ki az alábbi űrlapot, és csapatunk örömmel segít kérdései, észrevételei kapcsán.

Köszönjük üzenetét! Hamarosan válaszolunk Önnek.