FAQ
Gyakran ismételt kérdések a zöldre mosásról
Zöldre mosás: Mit jelent?
A zöldre mosás, egy vállalat, termék vagy szolgáltatás fenntarthatósági teljesítményével kapcsolatos megtévesztő kommunikációt jelent. Ide tartoznak azok a marketingtevékenységek, amelyek a környezettudatos fogyasztókat manipulálják, például egy termék vagy szolgáltatás környezeti előnyeire vonatkozó eltúlzott vagy téves állítások.
Mik azok a zöld állítások?
Zöld állításnak minősülhet minden olyan kereskedelmi kommunikációval kapcsolatos üzenet, amely azt állítja vagy sugallja, hogy egy termék vagy szolgáltatás pozitív vagy nulla hatással van a környezetre, kevésbé károsítja a környezetet, mint más termékek vagy szolgáltatások, vagy idővel javult a hatása. Az üzenetek szöveges, képi, grafikus vagy szimbolikus ábrázolás formájában is megjelenhetnek. A címkék, a márka, a vállalat, vagy termék, vagy szolgáltatás neve szintén üzenetnek minősülhet. Az állításoknak nem kell mindig konkrét termékekre vagy szolgáltatásra vonatkozniuk, hanem termék-, szolgáltatáskategóriákra, márkára vagy vállalatokra is vonatkozhatnak.
Hogyan lehet megelőzni a zöldre mosást?
Egy vállalat több lépést is tehet annak érdekében, hogy garantálja, hogy a zöld állítások helyesek és jogszerűek. Fontosak például a környezeti kommunikáció jóváhagyására szolgáló belső folyamatok. Az állítások belső (vagy külső) kritikai felülvizsgálata a jogszabályii követelmények alapján elengedhetetlen. Állításokat csak első kézből származó és tudományosan megalapozott adatok és külső értékelés alapján szabad megfogalmazni. A zöldre mosás elkerülése érdekében egyes vállalatok a greenhushingot választják, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem kommunikálják fenntarthatósági erőfeszítéseiket. Ez sem megoldás.
Milyen állításokat kell elkerülni?
Kerülni kell a homályos mutatókat, a nem egyértelmű kifejezéseket, a hiányzó magyarázatokat vagy a nem megfelelő összehasonlításokat. A magától értetődő tények vagy jogi minimumkövetelmények különleges eredményekként való feltüntetése szintén zöldre mosásnak minősül. A kifinomultabb állítások a környezetvédelmi intézkedéseket emelik ki, elvonva a figyelmet a vállalat egyéb, környezetkárosító üzleti tevékenységeiről. A fogyasztók egyre inkább óvatosak az alátámasztó tények nélküli környezetvédelmi állításokkal szemben.
Mi az EU zöld állításokról szóló irányelve (EU Green Claims Directive)?
A zöld állításokról szóló irányelv az Európai Bizottság által 2023. március 22-én közzétett javaslat, amelynek célja a fogyasztók védelme a zöldre mosással kapcsolatos gyakorlatokkal szemben. A vállalatoknak több kritériumnak való megfeleléssel kell majd alátámasztaniuk állításaikat. A harmadik fél általi ellenőrzés kötelező lesz. Az irányelv emellett a fogyasztókkal való kommunikációra vonatkozó követelményeket és a címkék használatára vonatkozó szabályokat is tartalmazni fog.
Mi az a greenhushing?
A greenhushing a zöldre mosás ellentétének tekinthető. Ezt a kifejezést akkor használják, amikor a vállalatok elhallgatják a fenntarthatóságra utaló erőfeszítéseiket: a termékek vagy szolgáltatások környezetbarátnak minősülnek és hatékony intézkedéseket hajtottak végre a vállalatok, és ezt mégsem kommunikálják a fogyasztók felé.